Szovjet tank civilek gyűrűjében a budapesti Blaha Lujza téren
A közelmúltban előkerült fényképek Budapesten, a Nagykörút Wesselényi és Barcsay utca közötti szakaszán készültek. A képeken utcákon vonuló szovjet harckocsik, a körút épületei és a romos utcakép is jól kivehető. Az amatőr fotós felvételei kezdetben egy lakás ablakából vagy erkélyéről készültek, valahol a Wesselényi utca sarkán. Így az első képek az utca fölötti perspektívából láthatóak, majd pedig lent a körúton, a Blaha Lujza tér felé sétálva dokumentált a fényképész. Az utcákon bámészkodók, forradalmárok figyelik a végigvonuló harci járműveket. A később szétlőtt Erzsébet (Lenin) körút 19-es számú ház itt még teljes állapotában, az erkélyével együtt látható.
Szovjet harckocsik az Erzsébet (Lenin) körút 28. számú ház emeletéről fényképezve
Emeletről készült utcaképek a körút Wesselényi és Barcsay utca közötti szakaszán
Utcaszinten készült képek a körút Wesselényi és Barcsay utca közötti szakaszán
A fényképek eredetéről és készítőjéről egyelőre semmi nem derült ki a dokumentumokból. Nem tudjuk, pontosan ki küldte őket Habsburg Ottónak, de a források alapján feltételezhető, hogy az emigrációban élő magyarokkal folytatott levelezése során jutottak el hozzá. Az 1956-os forradalom idején Habsburg Ottó azonnal felemelte szavát a magyar nép szabadságküzdelme mellett. Nemzetközi fórumokon, nyugati politikai körökben következetesen kiállt a szovjet beavatkozás ellen, kereste a segítségnyújtás lehetőségét, és a forradalom leverése után pedig szorgalmazta a magyar menekültek támogatását. A most előkerült képek ezért nemcsak fotótörténeti érdekességet képviselnek, hanem szimbolikus kapcsolatot is teremtenek Habsburg Ottó életművével. A forradalom képei az elnyomás és a szabadságvágy kontrasztját jelenítik meg – azt az eszmei alapot, amely Habsburg Ottó egész politikai és erkölcsi gondolkodását meghatározta.
A fotósorozat felbukkanása ismét megerősíti, hogy a Habsburg Ottó Alapítvány gyűjteménye nem csupán dinasztikus emlékezethely, hanem a modern magyar történelem egyik sokrétű forrásbázisa. Így ezek a képek az 1956-os forradalom vizuális örökségének megőrzéséhez és további értelmezéséhez járulhatnak hozzá.
Dékány Szilveszter








